… to podręcznik gotowy na zmiany!
Zastanawiam się, co było dla Ciebie największym wyzwaniem, gdy przyszło Ci przejść na uczenie się, lub nauczanie zdalne – nieważne, czy z własnej woli, czy wbrew niej.
U mnie, u nauczycieli, z którymi rozmawiam oraz u moich uczniów bardzo często padała odpowiedź – adaptacja materiałów (podręczników, kart pracy, ćwiczeń) do warunków online. Dużo materiałów można stopniowo przenieść do formy interaktywnej (tworząc np. interaktywne karty pracy w wizer.me, ćwiczenia np. w learning apps, obrazki interaktywne w genial.ly, tworząc swoją bazę pytań, zdjęć, map myśli), ale nie da się zrobić wszystkiego od razu, to bardzo czasochłonny proces.
Dlaczego przenoszenie materiałów papierowych do świata online bywa problemem?
Po pierwsze – to nie jest wygodne! Skanowanie, przycinanie brzydkich czarnych brzegów, załączanie, miliony zawieruszonych maili. Po drugie – materiały skanowane i przenoszone telefonem, lub skanerem są brzydkie. Estetyczne materiały przyczyniają się do tego, że nauka jest przyjemniejsza. Po trzecie – to nie zawsze jest legalne (!) – mówię tu zwłaszcza o podręcznikach. Tak, jak nie można kserować, nie można też w całości skanować i udostępniać dalej. Pandemia i zamknięte szkoły sprawiły, że nie tylko uczniowie i nauczyciele zaczęli szukać nowych rozwiązań, ale również wydawnictwa.
Nie wiemy, co czeka nas w tym roku szkolnym. Tym bardziej warto wybrać materiały, które będą służyły w szkole zarówno, gdy lekcje będą odbywać się w klasie, jak i online, a także pozwolą samodzielnie nadrobić zaległości – czy jest tu ktoś, kto nigdy nie doświadczył awarii sprzętu, prądu, czy internetu?
Co w niepewnej sytuacji jest ważne przy wyborze podręcznika?
Ucząc młodzież w liceum, szkołach językowych i prywatnie miałam okazję pracować z wieloma podręcznikami, również takimi, co do których miałam wiele zastrzeżeń (np. pojawiał się nowy czasownik i koniec. Nie było nawet jednego ćwiczenia, więcej przykładów by owy czasownik miał szansę zostać w pamięci uczniów). Od wydawnictwa Hueber dostałam podręcznik Schritte international NEU dla liceum i technikum i uważam go za podręcznik bardzo dobrze wpisujący się w obecną sytuację, która wymaga od uczniów i nauczycieli elastyczności oraz umożliwia łatwe samodzielne nadrabianie materiału.
Schritte to po polsku “kroki” tak też owy podręcznik podchodzi do progresji gramatycznej – krok po kroku, dzięki temu łatwo się zorientować w materiale, który jest do ewentualnego nadrobienia. To w przypadku zdalnego nauczania istotne, zdarzają się awarie sprzętu, internetu, brak dostępu do komputera.
Co ważniejsze i prawdziwie istotne w niepewnej sytuacji, do tradycyjnego wydania podręcznika otrzymujemy pełne odzwierciedlenie wersji cyfrowej, które umożliwia korzystanie z podręcznika online, czyli de facto otrzymujemy drugi podręcznik w wersji cyfrowej za darmo (jeśli zakup nastąpi przed 17 grudnia). To niezwykłe ułatwienie uczenia się i nauczania! Do tego różnorodne ćwiczenia online (moi uczniowie wolą właśnie ćwiczenia tego typu, bo są jak gra).
I jeszcze jedno – decydując się na jakiś podręcznik nie musimy koniecznie robić każdego ćwiczenia! Podręcznik jest pomocą na drodze do osiągania celów, osią, bazą. Na lekcji języka obcego możemy korzystać z wielu źródeł i materiałów, o ile działania są spójne i wzajemnie się uzupełniają.
Kliknij tutaj, jeśli chcesz skorzystać z oferty.
Daj znać, jakie Ty masz doświadczenia z materiałami w uczeniu się i nauczaniu zdalnym. Co było szczególnie wymagające?
Wpis powstał we współpracy z wydawnictwem Hueber.