Prosta fortepianowa nastrojowa muzyka, głębsze przesłanie i nienachalne lokowanie marki – takie są teraz świąteczne reklamy. Ten ciekawy trend pozwala nam nauczycielom na wykorzystanie tych krótkich, świetnie zrobionych filmów na przedświątecznej lekcji języka obcego.
Jakie zalety ma zastosowanie wideo na lekcji? Jest przede wszystkim bardziej angażujące niż tekst. Wszak na co dzień częściej obcujemy z ludźmi, których widzimy i słyszymy a nie z tekstem czytanym. Ponadto prezentujemy naszym uczniom coś, co aktualnie jest emitowane w krajach niemieckojęzycznych, co bardzo doceniają. Dla nauczycieli to moim zdaniem świetny sposób na przeprowadzenie lekcji bez konieczności długiego przygotowania. Wystarczy mieć pomysł i możliwości by puścić reklamę.
Zachęcam Was, by lekcje okolicznościowe nie były „zapchajdziurą”, by powiedzieć cokolwiek o świętach, ale by spełniały jakiś konkretny cel. Z pomocą materiałów autentycznych – tu reklam – możemy osiągnąć bardzo różne cele, przy niektórych reklamach napisałam moje propozycje, ale oczywiście tylko Wy znacie potrzeby i cele założone na Waszych lekcjach 🙂 Przy jednej z reklam do pobrania będzie karta pracy nawiązująca do niej, mam nadzieję, że Ci się przyda.
Świątecznymi reklamami (nie tylko tymi niemieckimi) zaczęłam interesować się w 2015 roku, kiedy głośno zrobiło się o tej reklamie EDEKI- pewnie ją kojarzycie- starszy samotny mężczyzna ma spędzić kolejne święta w pojedynkę, bo jego dzieciom co roku „coś wypada”. Pewnego razu wpada na pomysł, by wysłać swoim dzieciom zaproszenie na… swój pogrzeb. Gdy dorosłe dzieci przyjeżdżają początkowo zaskoczona rodzina spędza szczęśliwie czas. W mediach rozgorzało, gdyż sami przyznacie, że igranie ze śmiercią to dość kontrowersyjny temat. Można poruszyć go też z uczniami na lekcji i porozmawiać o uczuciach i emocjach, oraz o samotności osób starszych. Do tego samego tematu pasuję inne dwie świetne reklamy ta i ta.
Rok później EDEKA poruszyła temat obowiązków świątecznych konkludując, że ważniejsze od czystego domu, instagramowych ciasteczek i super choinki jest czas, który poświęcamy dzieciom. W tej reklamie w kółko powtarza się „Ich muss…”, a później „ich muss nicht” można więc powtórzyć czasowniki modalne i porozmawiać o tym, co trzeba zrobić, a co zdaniem uczniów jest zbędne w przedświątecznym czasie. Można też zatrzymać reklamę po jej pierwszej części i zapytać czy uczniów, czy w ich domach również tak jest i co można ulepszyć.
W roku 2017 ta sama EDEKA (tak, wyjątkowo podobają mi się ich reklamy- ale tegoroczna zupełnie nie przypadła mi do gustu) wypuściła reklamę pod tytułem „Weihnachten 2117”. Ludzie zostali wypędzeni przez sztuczną inteligencję i żyją z dala od miast, które to opanowały roboty. Jeden z nich zainteresował się kinem i świątecznym filmem oraz tradycjami. Po nieudanej próbie wskrzeszenia Świąt w pojedynkę wyruszył na poszukiwanie ludzi. Ci – wbrew przypuszczeniom – wpuszczają robota do środka i spędzają razem czas, a robot dowiaduje się co to miłość.
W tym miejscu mam dla Ciebie prezent! Konspekt lekcji z tą reklamą w roli głównej 🙂 Dostosuj ją do potrzeb swojej lekcji- możesz powtórzyć czas przeszły, albo przyszły, w zależności od tego jaki masz cel.
Pobierz kartę pracy „Weihnachten 2117”
W tym roku niemieckie reklamy – przynajmniej te, które widziałam – nie oczarowały mnie aż tak. Zwróciłam jednak uwagę na reklamę Lidla. Lidl wziął na tapet problem rodzinnych kłótni w świątecznym czasie oraz to jak wpływają one na dzieci. Dzieci mając dość napiętej sytuacji i uciekają do bajkowej krainy, świata wyobraźni. Można porozmawiać z uczniami o problemach wokół rodzinnych świąt, można poprosić uczniów, by powiedzieli jak powinno być używając czasownika „sollen”.
A poniżej jeszcze kilka reklam z 2018, może będziesz miał(a) pomysł jak wykorzystać je na lekcji. Podziel się nimi w komentarzach 🙂
Martyna