Hallo!
Dziś w ramach #nauczycielkskichczwartków przedstawiam ostatnią część pomysłów na pracę z artykułem z gazety, lub czasopisma, albo fragmentem książki.
Przypomnę – pierwsza część dotyczyła wprowadzenia do tematu artykułu. Te działania mają na celu przygotowanie uczniów na czytanie. W drugiej części przeszliśmy już do właściwego czytania, oswajaliśmy uczniów z tekstem.
Teraz od nas zależy co dalej z tekstem zrobimy i jak mocno go “wyciśniemy”.
Dydaktycy są zgodni co do tego, że sprawności należy ze sobą łączyć. Myślę, że jest to dość intuicyjne, jednak warto sobie ten temat dobrze przemyśleć. W przypadku czytania drzwi są otwarte – można zrobić właściwie wszystko!
Jeśli chodzi o techniki i zadania, które wykorzystuję po czytaniu to zdeterminowane są typem i tematyką tekstu, który był czytany i omawiamy. Niezależnie jednak od tego jaki to był tekst, w tej fazie lekcji (transfer) chodzi o używanie poznanego materiału w nowym kontekście.
Oto kilka technik, które wykorzystuję przy pracy na koniec z artykułem prasowym / fragmentem książki:
- Udzielanie rad. Problematykę tekstu możemy przenieść na nas samych. Jeśli w artykule wspomniany był problem np. zdrowego odżywiania, albo ruch Zero-Waste można wzajemnie udzielać sobie rad, ćwicząc Konjunktiv II czasowników modalnych (np. Du könntest mehr Sport treiben., Man sollte unverpackte Lebensmittel kaufen).
- Na jego miejscu. Uczniowie mają za zadanie wczuć się w rolę bohatera tekstu i powiedzieć / napisać co by zrobili na jego miejscu. Dzięki temu mamy szansę przećwiczyć struktury takie jak: An seiner Stelle würde ich. Wenn ich die wäre, würde ich… I dajemy uczniom możliwość odbycia refleksji nad danym problemem i możliwymi wyjściami z danej sytuacji.
- Im mniej tym lepiej. Można poprosić uczniów, by napisali streszczenie tekstu o określonej ilości słów. Następnie poprośmy, by streścili swoje streszczenie zmniejszając ilość słów o połowę. Technika ta świetnie pozwala ćwiczyć umiejętności zwięzłego wyrażania myśli.
- Redagowanie życiorysu. Jeśli w tekście pojawiło się kilka faktów z życia bohatera, warto poprosić uczniów by napisali jego życiorys. Jeśli faktów było niewiele, poprośmy uczniów o wymyślenie dodatkowych faktów.
- Pytania i odpowiedzi. Po przeczytaniu tekstu i wyjaśnieniu wątpliwości nauczyciel zadaje pytania na forum i wywiązuje się rozmowa. Technika ta jednak nie sprawdzi się w grupie uczniów niechętnych do zabierania głosu.
- Debata. Jeśli w tekście poruszony był ważny problem, można podzielić grupę na zwolenników i przeciwników. Żeby uniknąć chaosu i nierównej liczby uczniów w poszczególnych grupach można uprzednio rozdać im karteczki do losowania z ich rolami (DAFÜR / DAGEGEN). Wybrani uczniowie stają się liderami i wyznaczają kolegów, którzy mają zabrać głos, lub debatę moderuje nauczyciel.
- Alternatywne zakończenie. Możemy poprosić uczniów o wymyślenie alternatywnego zakończenia, innego niż w artykule. Takie rozwiązanie pozwala uczniom puścić wodze fantazji, a przy okazji możemy dowiedzieć się czegoś o naszych uczniach.
- Co było wcześniej? Jeśli chcemy, by uczniowie napisali tekst z użyciem czasu przeszłego, poprośmy ich o napisanie tego, co było przed historią poznaną w artykule.
- Exposé. Jeśli chcemy zadać uczniom wymagające zadanie domowe, poprośmy ich o przygotowanie i wygłoszenie na następnej lekcji exposé. Oczywiście należy “wyczuć” grupę, czy na ten moment jest do dobre zadanie dla danej grupy.
Tak jak zaznaczyłam na początku, technika “po czytaniu” zależy przede wszystkim od typu tekstu, jaki wybraliśmy na lekcję. Koniecznie musimy wziąć też pod uwagę specyfikę grupy. Znając już trochę naszych uczniów jesteśmy w stanie stwierdzić jaka technika zadziała lepiej, a jaka nie będzie odpowiednia.
Życzę Wam, drodzy Nauczyciele samych pozytywnych doświadczeń z pracą z tekstami autentycznymi, nie bójcie się stosować ich na lekcjach, uczniowie z pewnością to docenią!
Poniżej CHECKLISTA do pobrania i wydrukowania z nazwami technik z każdego etapu (wprowadzenie do czytania, czytanie, po czytaniu). Uwaga! Jeśli nie czytałeś wszystkich artykułów o prac z materiałem autentycznym – nie będziesz siedział o co chodzi. Na checkliście znajdują się bowiem tylko hasła, które są skrótowym odniesieniem do opisanych przeze mnie technik. POBIERZ TUTAJ: checklista techniki
Wasza