Hallo!
W ramach #nauczycielskichczwartyków prezentuję Wam dziś pomysły na pracę z tekstem autentycznym. Tydzień temu zaproponowałam Wam kilkanaście technik na wprowadzenie tekstu, o czym pisałam w poprzednim artykule tutaj . Teraz należy przejść do samego czytania tekstu. Co zrobić, żeby nie było nudno, i żeby nie spędzić nad przygotowaniem lekcji za dużo czasu? Przeczytaj ten wpis 🙂
Zanim wspomnę o technikach, które świetnie sprawdzają się podczas czytania tekstów na lekcji języka obcego, jeszcze kilka istotnych informacji.
Uczniowie mają tendencję do tłumaczenia każdego słowa. Postarajmy się zachęcić ich raczej do skupiania się na rozumieniu sensu z kontekstu, a nie wyciągania z tekstu każdego “davon” i “wofür”.
Na początku chciałabym jeszcze zaznaczyć, że istnieją różne sposoby czytania uzależnione od celu. Czytanie globalne koncentruje się na ogólnym zrozumieniu tekstu.W czytaniu selektywnym chodzi o znalezienie konkretnych informacji, a czytanie intensywne skupia się na dokładnym rozumieniu tekstu i dokładnej analizie. Zawsze warto łączyć te typy czytania. Najpierw uczniowie czytają cicho, by zorientować się w treści, a później podążając za zadaniami coraz bardziej zgłębiają tekst by przybliżyć się do założonego celu.
By uczniowie pracowali z tekstem lepiej, należy zadbać o to, by jak najbardziej “oswoić” tekst. Stąd wprowadzenie i moja rekomendacja, by łączyć różne rodzaje czytania.
Dobrze, to teraz konkretne techniki, które można zastosować do prawie każdego tekstu (np. Tego, który dołączyłam Wam w poprzednim wpisie):
- Ogólny zarys. Przed czytaniem warto zadać jedno ogólne pytanie do tekstu i podać ograniczony czas, który uczniowie mają na przeglądnięcie treści. Uczniowie szybko i bez przystanków czytają i zyskują ogólny zarys tematyki tekstu, który umożliwia im odpowiedzenie na zadane pytanie. To zadanie ma na celu właśnie rozpoczęcie procesu “oswajania się” uczniów z tekstem.
- Dobra kolejność. Dzielimy tekst na części, uczniowie za zadanie mają ułożyć tekst w odpowiedniej kolejności.
- (Podobne do 2) Układanka. Tniemy tekst na części, uczniowie mają za zadanie ułożyć tekst w odpowiedniej kolejności. (Dzięki temu, że uczniowie namacalnie manipulują tekstem staje się bardziej “swój”)
- Nadaj tytuł. Nad tekstem znajduje się kilka tytułów, które są tytułami dla poszczególnych fragmentów. Uczniowie dopasowują tytuły do poszczególnych fragmentów. (Ważne, żeby nie były one zbyt oczywiste).
- Czego brakuje? Wycinamy fragmenty tekstu. Uczniowie otrzymują tekst z lukami, lub zaznaczonymi miejscami, gdzie brakuje danego fragmentu. Pod spodem lub na kolejnej stronie należy umieścić usunięte fragmenty. Uczniowie mają za zadanie dopasować brakujące części tekstu.
- Jakie było pytanie? To samo co w technice 5 można zrobić z wywiadem – wycinamy pytania, lub odpowiedzi. (Jedna z moich ulubionych technik)
- Podoba mi się! Uczniowie czytają i jednocześnie podkreślają zwroty, które im się podobają i nie podobają z różnych względów. Dyskusja na forum, nauczyciel, lub uczniowie wypisują zwroty na tablicy i zastanawiają się – co zrobić, by te mniej lubiane zwroty stały się bardziej lubiane.
- Wizualizacja. Uczniowie podczas czytania rysują symbole, które pomogą im szybko przypomnieć sobie treść tekstu.
- To się przyda. Poproś uczniów, żeby wypisali z tekstu 10-20 słów, które ich subiektywnym zdaniem są najbardziej użyteczne.
- „Klasycznie”, czyli czytanie ze słownikiem, lub listą słów.
- Korektor w dłoń. Każdy uczeń, lub para uczniów ma za zadanie wymazanie za pomocą korektora określonej ilości słów (nie będących słowami funkcyjnymi np. rodzajnikami). Nauczyciel zbiera teksty z lukami i na następnej lekcji rozdaje losowo teksty uczniom do ponownego uzupełnienia.
- Poprawianie błędów. Po przeczytaniu właściwego tekstu, uczniowie otrzymują wersję alternatywną – z błędami. Powiedz uczniom, ile ich jest, a żeby ułatwić zadanie- można podać linijki, w których błędy występują.
- Prawda / Fałsz. Bezpośrednio po przeczytaniu tekstu uczniowie mają za zadanie odpowiedzenie na pytanie, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe. Dzięki temu wracają do tekstu.
- A B C. Bezpośrednio po przeczytaniu tekstu uczniowie mają za zadanie wybranie opcji zgodnie z treścią tekstu.
A teraz inne techniki, które można wykorzystać do konkretnych typów tekstów, z resztą zobaczcie sami:
- Puenta, proszę. Uczniowie otrzymują cytaty, gdzie została odcięta puenta. Ich zadaniem jest dopasować początek cytatu to jego zakończenia. (To nie mają być puzzle, zadbaj o to, by uczniowie nie doszli do rozwiązanie po śladzie nożyczek).
- Skąd jest ten tekst? Nauczyciel prezentuje kilka różnego rodzaju tekstów i zachęca uczniów do zastanowienia się skąd dany fragment pochodzi. (Gazeta sportowa, popularno- naukowa, prasa kobieca, codzienna itp.)
- Czego to reklama. Nauczyciel prezentuje hasła reklamowe, zadaniem uczniów jest zastanowienie się czego to może być reklama. (Ewentualnie nauczyciel może podać kilka lub kilkanaście marek produktów do wyboru).
- Szybka prasówka. Na tablicy / ścianie powieszone jest kilka różnych tekstów. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tekstami w określonym czasie i później rozwiązać quiz / odpowiedzieć na pytania – to może być konkurs z nagrodami.
- Detektywi. Jeśli tekst jest długi, możemy podzielić go na kilka fragmenty, ważne by stanowiły logiczną całość. Każdy fragment zawiera inne dane. Dzielimy uczniów na grupy. Ich zadaniem jest rozwikłanie zagadki. Jest to możliwe tylko, jeśli podzielą się ze sobą informacjami.
Mam nadzieję, że te techniki Wam się przydadzą i nieco odciążą Was w pracy z tekstem. Za tydzień część trzecia, czyli co dzieje się po tym, jak tekst zostanie już “skonsumowany”, a do tego super prezent- wygodna CHECKLISTA do pobrania z wszystkimi technikami!
Zostańcie ze mną i dajcie znać jak Wam się podoba 🙂